Pilot Heterogene brugklassen bij ABC Noorderlicht

Bij ons op school zijn we enthousiast gestart met heterogene brugklassen. Dit komt doordat er steeds meer leerlingen zijn met een dubbeladvies en de verwachting is dat dit in de toekomst alleen nog maar zal toenemen. In deze klassen bieden we leerlingen een breed scala aan onderwijsmogelijkheden aan om hen te helpen hun juiste niveau te ontdekken.

We starten dit schooljaar (2024-2025) met klassen 1A en 1B. De leerlingen worden in een zogenaamde dakpanklas geplaatst.

Wat houdt de dakpanklas in?

De dakpanklas combineert het onderwijs op VMBO-basis en -kader niveau, wat betekent dat onze leerlingen de kans krijgen om beide niveaus te ervaren. Dit innovatieve model is ontstaan door het hoge aantal dubbeladviezen uit de doorstroomtoets en onze overtuiging dat latere selectie leerlingen beter helpt om hun talenten optimaal te ontwikkelen.

Wat betekent dit in de praktijk?

• Persoonlijk advies: Aan het einde van het schooljaar ontvangen de leerlingen een advies over welk niveau het meest geschikt is voor hun verdere ontwikkeling.
  • Toetsing op beide niveaus: Tijdens het schooljaar worden de leerlingen getoetst op beide niveaus, zodat we een helder beeld krijgen van hun prestaties en mogelijkheden.

Heeft u vragen over de dakpanklassen of andere zaken? Onze teamleiders onderbouw, mevrouw van der Stelt en meneer Lammerse beantwoorden graag uw vragen dus neem gerust contact met hen op.