Bezoek aan het Europees Parlement in Brussel

Op donderdag 10 oktober zijn de derdejaars leerlingen met Economie in hun pakket naar Brussel geweest om te kijken hoe het Europees Parlement werkt en welke invloed dat heeft op de economie in ons land. Na een busreis van ruim 3 uur, met een korte stop net na de grens, kwamen onze leerlingen en begeleiders aan bij het Europees Parlement in Brussel.

brussel eco 2024

Het reizen door Brussel was voor veel leerlingen al een belevenis en het viel een groot aantal op dat de gebouwen verouderd en slecht onderhouden waren. Daarnaast vonden ze de politiewagens ook niet indrukwekkend.

Het officiƫle bezoek begon in het Europees Parlementarium. Hier werd beschreven hoe na de Tweede Wereldoorlog de EU tot stand is gekomen. Dit was een interactieve tour met veel beeld en geluid. Aan het eind was er een complete 3D samenvatting van de hele tour.

Na het Parlementarium ging de trip verder in een ander gebouw, waar het Europees Parlement (EP) is gevestigd. Bij aankomst zijn we opgevangen door een EP-medewerker van Maltese afkomst. Deze ving ons op en gaf ons, in het Engels, een kort college over de voordelen van de EU. Denk hier bij aan vrij kunnen reizen en het kunnen gebruiken van een gemeenschappelijke munt. Verder werden we gewezen op de uitdagingen het EP allemaal kent m.b.t. communicatie. Elk EU-land spreekt graag in de eigen taal en dat wordt door een tolk vertaald naar de andere EU-leden. Het college eindigde met een taalspel, waarbij leerlingen diverse talen te horen kregen en moesten raden welke taal dit was (uiteraard alleen EU-talen). Het educatieve gedeelte eindigde in The European Parliament Hemicycle ook wel bekend als het Europees Parlement; De Tweede Kamer van Europa.

In de middag was er voor de leerlingen nog wat tijd gereserveerd om vrij de stad in te gaan. Dit werd gebruikt om lekker een Vlaamse friet te scoren of om een cadeautje te kopen.

Na een busreis van 3,5 uur waren wij rond 19:00 weer aangekomen op het Noorderlicht in Amsterdam. Hiermee kwam een lange, vermoeiende maar vooral interssante en inspirerende dag ten einde.

brussel 2024