Onderbouw
Welke vakken worden gegeven in de onderbouw?
Welke vakken worden gegeven in de onderbouw?
In de onderstaande tabel laten we zien welke vakken worden gegeven in de onderbouw:
| 1 B | 1 B/K | 1 K | 1 Mavo | 2 B | 2 K | 2 Mavo |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Engels | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Frans | 3 | 3 | |||||
Wiskunde | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Rekenen | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Plusuren taal/rekenen | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
Biologie | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Lichamelijke opvoeding | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
Economie | 3 | 3 | 3 | ||||
Beeldende vorming | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
Mentoruur - Studievaardigheden | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Informatica | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Extra ondersteuning op maat | 2 | 2 | |||||
D&P | 2 | 2 | 2 | ||||
E&O | 2 | 2 | 2 | ||||
Z&W | 2 | 2 | 2 |
In de onderbouw ligt de nadruk op toepassing van de leerstof, het ontwikkelen van vaardigheden en de samenhang tussen de diverse onderdelen. Ook wordt samenwerken steeds belangrijker. Daarom hebben we veel aandacht voorgroepsvorming, sociale vaardigheden en onderzoeksopdrachten. Dit komt uitgebreid aan bod bij de (deels) verplichte buitenschoolse activiteiten.
Bij het vak studievaardigheid leren de leerlingen plannen. Ze worden ondersteund in hoe ze het beste hun schoolwerk kunnen organiseren en leren voor toetsen. Studievaardigheden is een vak van één uur per week waarin dit wordt aangeleerd. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de Planagenda. Deze krijgen de leerlingen in de eerste schoolweek van school.
In de onderbouw werken we met een studiewijzer, een programma van toetsing voor alle eerste en tweede klassen. In het PTO wordt voor alle vakken omschreven welke stof, wat voor een opdracht praktisch of theoretisch, in welke periode deze wordt afgenomen en hoe zwaar de toetsen meewegen. Dit PTO wordt in het begin van het schooljaarop onze website gepubliceerd.
De onderbouwperiode wordt aan het eind van het tweede leerjaar afgesloten.Op basis van de behaalde prestatiecijfers en inzet wordt duidelijk of een leerling in het derde leerjaar geplaatst kan worden en op welk niveau. De ouder(s)/verzorger(s)worden tijdens voortgangsgesprekken op de hoogte gebracht van de keuzemogelijkheden en de uitkomst.