Het zorgteam streeft ernaar om leerlingen zoveel mogelijk deel te laten nemen aan de reguliere lessen en dat de leerlingen ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben om het onderwijs-leerproces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Op het ABC Noorderlicht staat de mentor centraal, is als het ware een vast lid van het zorgteam. De mentor kent de leerling ten slotte het beste, heeft contact met ouders en/of verzorgers en spreekt de vakdocenten met regelmaat.
Wanneer blijkt dat de ondersteuningsbehoefte nog niet (helemaal) duidelijk is kan diagnostiek worden ingezet, bijvoorbeeld door middel van intelligentieonderzoek of met behulp van vragenlijsten (zoals de SVL, ASEBA of Meten is Weten).
Daarnaast dient het zorgteam (in samenwerking met de Trajectklas) als expertisecentrum binnen de school voor al het personeel betreffende pedagogische-didactische ondersteuning aan de leerlingen.
Men kan hierbij denken aan:
- Training of intervisie aan personeel binnen de school
- Observeren (gericht op leerling, klas, leerkracht)
- Een sparringpartner vinden voor reflectie op eigen functioneren
- Hulp en/of advies bij het doorverwijzen/aanmelden bij externe partijen als de schoolarts, leerplichtambtenaar en OKA (ouder kind adviseur)
- Advies m.b.t. het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes zoals leerlingen met bepaalde stoornissen, ziektes en/of leerproblemen
- Advies met betrekking tot het pedagogisch klassenmanagement
Sinds 1 augustus 2014 moeten scholen een passende onderwijsplek bieden aan leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben. Het ABC Noorderlicht biedt basisondersteuning zoals die door het Samenwerkingsverband Amsterdam in de Amsterdamse Standaard Basisondersteuning is vastgelegd. Net als elke school heeft het ABC Noorderlicht een eigen Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierin staat hoe de zorgstructuur is geregeld. Het SOP kunt u hier lezen.